Dech a zdraví

Náš život je závislý na třech zdrojích. Jídle, vodě a vzduchu. Jsou tací, kterým stačí jen ten poslední, ale buďme, jak se říká realisti. Učíme se, jak sestavit jídelníček, zkoumáme různé způsoby stravování, víme, jak důležitý je pitný režim, co pít a co raději ne… názory se mění podle trendů… ale dýchání to zůstává stejné. Pro většinu bohužel stejně – špatné.

Představte si kotel. Jídlo je palivo, voda je prostředníkem a médiem, vzduch je katalyzátorem. A to ve smyslu jakékoliv reakce. Bez kyslíku není hoření- neproběhne buněčné dýchání. A my nezískáme žádanou energii. Dýchání je svalová práce, která zase kyslík spotřebovává. Čím lépe dýcháme, tím více energie získáme. Indičtí jógíni v tom měli jasno. Podle nich každý z nás dostane do vínku jistý počet nádechů a výdechů, po kterých přichází smrt fyzického těla. Proto je třeba dechem šetřit a dýchat co nejefektivněji. To znamená dýchat tak, jako by každý nádech měl být poslední.

Je škoda, že z 21% kyslíku, obsaženého ve vzduchu běžným dýcháním zužitkujeme jen asi polovinu. Důkazem je resuscitace, kdy dýcháním z úst do úst můžeme oživit člověka. Jaké to plýtvání, když zrovna někoho neoživujeme. 😉 Správný dech se skládá ze stejných fází, jako má trávení. VÝDECH – vyloučení, NÁDECH – příjem, ZÁDRŽ – strávení. A tak dokola. Úplným výdechem odstraníme vše nepotřebné a je to nejdůležitější část dýchání, která podmiňuje nádech. Ten je hluboký. Následující krátká zádrž dechu umožní vstřebání maximálního množství kyslíku. A poté opět vše vydechneme. Podle rytmu a frekvence dechu můžeme také ovlivňovat centrální nervovou soustavu (CNS), tlak krve a metabolismus. Správným dýcháním odstraňujeme z těla nepotřebné látky a zlepšujeme acidobazickou rovnováhu. Ovlivňujeme naši náladu a další.

Kromě plynů je ve vzduchu obsažená i energie. Má mnoho názvů – Qi, Ki, prána, orgon, éter… Znala ji každá kultura. Bez ní by ustal veškerý pohyb. Je to projev životní nebo můžeme říct vesmírné síly. Fyzikové se o ní dohadují a dávají jí různá jména. Pro nás je důležité, že je naší potravou. Vzduch ve vysokých nadmořských výškách jí má nejvíce, stejně jako čistá voda a čerstvá, živá strava. Spolu s kyslíkem je nejdůležitější součástí vzduchu. Neplýtvejte jí – naučte se ji přijímat a zpracovat. Obohaťte prostředí kolem sebe zdroji záporných iontů – volné energie.

Hlavním dýchacím svalem je bránice. Dále nám asistují pomocné dýchací svaly. Každý sval potřebuje být posilován a protahován. Není to jen jóga, která dýchání věnuje velkou pozornost. Freediving – potápění na nádech rozpracoval tuto problematiku do hloubky a my si pak můžeme užívat krás moře- šnorchlovat i 2 – 3 minuty. Když se zrovna nepotápíme, dýcháme správně a uklízíme – odstraňujeme z těla vše, co jej otravuje. Nejen tělo, ale i mysl. Hluboký, klidný dech pomáhá udržet si nadhled nad situacemi v denním životě bez stresů a paniky. Dech je nedílnou součástí tantrické jógy. Jednoduše stojí za vším. Chcete vědět, jak kvalitně žijete? Uvědomte si, jak dýcháte a dostanete odpověď.

Na obrázku je autor ve chvíli, kdy skutečně žije – nedýchá, relaxuje a vnímá jak sebe, tak svůj cíl – vrak lodi pod sebou. 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *