Léto, slunce a zdraví – mýty a fakta o slunění

Léto, slunce, radost, zdraví. To jsou synonyma, která napadnou většinu z nás. Také: „Kam nechodí slunce, tam chodí lékař“. Anebo mít slunce v duši. Zcela jinak to posledních 30 let viděla věda a taktéž medicína. Dokonce se mluvilo a stále mluví o škodlivém slunečním záření a radiaci ze slunce. Jak je to skutečně?

1. Slunce samo o sobě rakovinu kůže nezpůsobuje. To spolehlivě obstarají toxické látky, kterými jsme zaplavení, a které mají tendenci se kumulovat v tukové a pojivové tkáni, kam si je tělo ukládá, aby neškodily. Působením slunečního záření pak dochází k jejich uvolňování a přeměně za vzniku volných radikálů, které urychlují odumírání buněk – rychlejší stárnutí kůže. To se děje i při drastickém hubnutí, kdy je tělo doslova zaplaveno jedy z vlastních zásob.

2. Nejlepší dobou pro slunění je mezi 11 – 13 hodinou, tedy v době největší intenzity UVB záření. Stačí jen na pár minut bez použití ochranných prostředků – při lehkém zrůžovění kůže již bylo efektu docíleno. Pro většinu lidí je to jediná možnost, jak si vytvořit alespoň nějakou zásobu vitamínu D3. Odpolední slunce či odražené záření již tuto funkci neplní.

3. Všechny krémy a mléka na bázi minerálních olejů a oxidů kovů – hliníku a titanu jsou pro zdraví škodlivé a nebezpečné. Minerální oleje ucpávají póry a znemožňují kůži dýchat. Navíc vůbec nehydratují. Pokud je kůže pružná, tak jen díky zadržení vody pod filmem vytvořeným na kůži – kůže však bobtná z vlastní vlhkosti, ale nedýchá. Oxidy kovů odrážejí téměř všechno UVA i UVB záření a znemožňují vytvoření vitamínu D z tělního cholesterolu. Také se lymfatickým systémem dostávají do uzlin, které ucpávají a znemožňují detoxikaci těla. Podobně působí i antiperspiranty. Konečným důsledkem jsou pak degenerativní choroby a rakovina.

4. Kouření, těžká jídla, alkohol a jiné drogy a slunění nejdou dohromady. Nejlepší stravou pro slunění je syrové ovoce, zelenina, olejniny – včetně ořechů, dary moře a ryby, sýry, prostě kuchyně tak, jak ji známe z Řecka a jiných přímořských států. Nezapomínejme hlavně na rajčata – zdroj lykopenu, jednoho z nejsilnějších antioxidantů.

5. Při slunění se zvyšuje potřeba tekutin. Kromě toho, že se více potíme, potřebujeme vodu pro odvod volných radikálů a ostatních látek vzniklých sluněním a fungováním metabolismu. Doporučená dávka 0,4 l na 10 kg hmotnosti se tak může zvýšit na 0,5 l / 10 kg. Mělo by se jednat hlavně o čistou vodu, nebo bylinné čaje jako maliník, ostružiník, jahodník, květ slézu, šípek a ibišek. Tyto obsahují velké množství minerálů, které pocením ztrácíme. Zcela nevhodná je káva, černý čaj, sycené vody a sladké, či kolové nápoje.

6. Pobýváte-li na slunci delší dobu, používejte ochranné prostředky na bázi rostlinných olejů bez konzervace. Nabízí se výrobky Karel Hadek, Nobilis Tilia, z dražších pak třeba Dr. Hauschka aj. Důležité je jejich složení. Nesmí obsahovat parafinum liquidum v žádné formě, konzervanty a umělou parfemaci. Protože i obsažený UV filtr je na přírodní bázi, nenajdete vyšší faktor, než OF 15. Pokud kupujete tělová mléka – platíte za vodu, kterou obsahují. Lépe je použít rostlinné oleje, které vstupují přímo do pokožky a ochrana přetrvává i po plavání. Vždy je však vhodné ve stínu zkontrolovat, jestli už nečervenáme a buďto se znovu natřít, nebo setrvat ve stínu. Opatrnost je nezbytná hlavně u moře. Krystalky soli na kůži působí jako lupa a navíc táhnou vodu z kůže. Proto se před dalším namazáním osprchujte sladkou vodou a olej aplikujte na vlhkou kůži.

7. Nebuďte na slunci dlouho, pokud jste příliš vyčerpaní, nebo pokud užíváte jisté skupiny léků. Opět hovoříme o volných radikálech, pokud užíváte léky raději se podívejte na příbalový leták. To platí zvláště o lidech s kožními problémy. Pozor i na masti, které obsahují antibiotika a na slunce proto nesmí.

8. Používejte některý z doplňků výživy. Nabízí se betakaroten, ale ten spíše získáme z potravy. Mnohem účinnější je např. lutein – borůvky, lykopen – rajčata, nebo astaxanthin. Jeho zdrojem jsou všichni mořští živočichové s červeným masem a zabarvením – humři, krevety, losos. Uměle se získává z řasy Haematococcus pluvialis. U lidí, kteří se snadno spálí, má větší význam, než braní betakarotenu. Nesmíme zapomenout na vitamín C, jeho denní konzumace by měla být 2 g i více, podle délky pobytu na slunci. Vhodná je suplementace 1 g, zbytek získáme jezením ovoce a zeleniny. Vitamín E by měl být také samozřejmostí. Pokud však konzumujeme dýňový olej a dýňová semena, stačí základní dávka 100 IU, neboli asi 67 mg denně.

9. Namísto kávy sáhněte po zeleném čaji. Je zdrojem antioxidantů a lze jej použít i k potírání kůže. Funguje téměř jako ochranný opalovací prostředek. Také řasa Chlorella a zelený ječmen pomáhají ochraně a ztmavnutí kůže. Aloe Vera gel zase dopraví vše potřebné tam, kam dosahuje lymfatický systém a zpětně odvádí látky škodlivé. Nejvyšším ochráncem jsou pak nenasycené mastné kyseliny, obsažené v oleji mořských živočichů – špičkou je Neptune Krill Oil vyrobený z plankonu.

10. Udržujte si dobrou náladu. Otevřenost, smích, radost a láska zvyšují ph naší krve a zlepšují tak podmínky pro správnou funkci metabolismu, včetně detoxikace. Dle TČM tyto emoce a nálady odpovídají Qi léta a umožňují vytvoření si dostatečného množství jangové energie na zbytek roku.

Všem vám přeji nádherné léto plné slunce, koupání a radosti. „Léto budiž pochváleno“!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *