Proč se letos v zimě nestravovat zimně

Poslední roky mám pocit, že jsme se nějakým záhadným způsobem přemístili s celou naší republikou blíže k rovníku. Namísto čtyř ročních období nám zůstaly jen dvě. Léto a podzim. Po létě podzim, zima se nekoná a poté šup – rovnou do léta. Někdo to svádí na globální oteplování, jiní na větší náklon zemské osy. Další zase tvrdí, že jisté společnosti umělou regulací vzdušných proudů ženou teplý vzduch od Afriky na sever, aby roztál led a mohla se těžit ropa v doposud zamrzlém Severním ledovém oceánu. Ponechme to klimatologům a zaměřme se na důsledky, které z toho pro nás plynou.

Zima je synonymem chladu. Oteplení v zimě dle TČM způsobuje tzv. větrné horko. Vítr má tendenci pronikat i tam, kam se jiné energie nedostanou. V případě, že tento stav trvá delší dobu, naše tělo otevírá potní branky a pocením se ochlazuje. Pokud se rozepneme, abychom se ještě více ochladili, umožníme větru vstoupit. Pro naši obrannou Qi však představuje škodlivinu, proti které se postaví. Výsledkem jejich souboje je další teplo. Někdo „dostane“ chřipku, jiný si zase „vyrobí“ angínu. Nebo vyschlost sliznic a suchý kašel.  Rada č. 1 zní: Oblékejte se tak, abychom se nepřehřívali! Přírodní materiály umožňují proudění, umělé nás izolují a odvodu tepla zabraňují.

Podle výživových doporučení TČM se v zimě doporučuje jíst výživná, zahřívající jídla. Více živočišných produktů, tuku a jídlo tepelně zpracovat. Toto pravidlo nejen letos vzalo za své. Teplo, které bychom si měli držet uvnitř se snaží ventilovat a stoupá k povrchu – viz. pocení. Teplo přísluší Yangu, kam patří i tzv. Yang sleziny, zodpovědný za přeměnu jídla na energii a posléze i krev. Jinými slovy, náš kotel nepracuje tak, jak by měl a trávení se stává citlivějším. Mohou mu tak uškodit jak teplá a příliš výživná jídla, tak i ta, která mají spíše ochlazující kvalitu. Tedy syrová zelenina, citrusy, studené mléčné výrobky a jiné. V obou případech je výsledkem další teplo. My se přehřejeme a ventilujeme. A opakuje se výše zmíněná situace. V případě, že máme sklony k zácpě, může se objevit zácpa (horko vysouší tekutiny), u těch se sklonem k průjmům se objeví řídká stolice s hustým běháním. U emočně rozhozených jedinců perikard – ochránce srdce odvede horko pryč. Tehdy se objeví pocit tepla na hrudi, který se může táhnout středem paže až do dlaně. Je to lepší, než dostat infarkt. U lidí s „oslabenou krví“ jsou to migrény. U těch s oslabeným žaludkem (často z užívání analgetik) a milovníků alkoholu se přehřeje žaludek, objeví se pálení žáhy, nausea, opary, nebo zkažený dech. Rada č. 2 zní: Ulehčete trávení lehce stravitelnými pokrmy, s krátkou tepelnou úpravou, bez zahřívacího koření.

Vánoce a hlavně Silvestr provází konzumace alkoholu. Alkohol je povahy teplé až horké a je ostrý, pálivý – tudíž navozuje pocení a vysouší tekutiny. Svařák z vína s kořením, nebo víno všeobecně letos vhodné nejsou. Jedině snad lehké bílé víno, s minimem kyselin. Kyselá chuť stahuje a zavře tak teplo uvnitř. Odskáčou to zejména játra. S nimi jsou spojené oči. Mohou být zarudlé, oteklé, nebo zalepené hnisem. Emočně se stáváme popudlivými a agresivními, což jen přihřeje stresový guláš ze shánění dárků a pracovních restů. Podobně bych nedoporučil i pravidelnou konzumaci čaje ze syrového zázvoru, o tvrdém alkoholu ani nemluvě. Dejte si raději pivo či dvě. Jeho sladká chuť zvlhčí a hořká odvede teplo močením.  Rada č. 3 zní: Hlídejte si příjem tekutin a omezte konzumaci alkoholu.

Jaká by tedy měla být Štědrovečerní hostina? Namísto smažené ryby raději krátce zapečená, s dostatkem dušené i syrové zeleniny, namísto vína pivo a cukroví jen pár kousků, zato s ovocným salátem dle vlastní chuti. Abychom do nového roku 2015 vstoupili v plném zdraví a psychické pohodě.

Hezké Vánoce! 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *