Teplotní skoky – jak na ně?

Trochu se nám venku ochladilo. Normální podzim, jak má být. Proč najednou slyším, jak je kdekomu zima, je unavený anebo „nachcípaný“? Co se to děje?

Řeč bude o horku. Horké léto, postupně ještě s příměsí vlhka, o němž jsem psal minule se na nás vskutku podepsalo. Rad, co do úst vložit by mohlo být spousta, ale je tu jedno úsloví. „Někdy je lepší něco vydat, než přijmout“! Tím je myšlen jeden mocný lék, který máme pořád při sobě – pohyb!

Energetický výdej je to, co zvyšuje schopnost našeho organismu nejen přijímat, ale hlavně přijaté maximálně a efektivně zužitkovat. Vystihuje to věta: „Výdej podmiňuje příjem“! Přiměřený pohyb prohlubuje a zlepšuje dýchání, spaluje dostupné zásoby, postupně zvyšuje bazální metabolismus. Tato základní, minimální (s)potřeba dokáže vyjádřit Váš biologický věk – Vaši schopnost regenerace. Zejména ve spánku, kdy si uklízíme, opravujeme a doplňujeme.

Proto, aby se tak stalo je však třeba ztráty kompenzovat. Dostatečně a kvalitně se najíst a rovněž vyspat! Je to křehká rovnováha mezi užitkem a újmou. Dle mého, je pohyb – výdej a příjem správný, cítíme-li se fyzicky, energeticky i emočně a duševně silní a vyrovnaní. Jak to celé souvisí s prvním odstavcem?

První scénář: bez pohybu náš kotel jede pomaleji, vytváříme málo energie. Podle TČM také obranné Qi. Ta kromě ochrany také zatepluje povrch, proto jsme zimomřiví a oslabení.

Druhý scénář je – zbytkové horko, stlačované chladem ze země a z nebes se koncentruje uvnitř těla. Jako přehřátý reaktor. Krev sloužící též jako chladič je používána pro jeho odvedení a tudíž jí chybí ve svalech i trávení, my jsme unavení a nemáme chuť k jídlu. Přehřátý reaktor dále vysušuje a zraňuje Yin – princip odpovídající za příjem a udržení – vstřebání „čistého“ z přijaté potravy. Takto se ztenčují zásoby esence – a snižuje se onen bazální metabolismus.

Dráhy Qi, díky kterým vše vůbec funguje jsou uvězněným horkem také blokovány. Qi v nich nemůže cirkulovat, zanořovat se a zase vynořovat. Jako když zkolabuje energetická a informačně – výkonná síť. 😉

Přiměřený pohyb zvedá Qi k povrchu – ke svalům a kůži. Lehké upocení při pohybu ukazuje, že se horko dostalo ven – opakuji lehkým pocením. Postupným rozumným přidáváním si jen prospějeme, zvýšíme využití energie a živin a „navýšíme“ obrannou Qi. Nejlepší je samozřejmě chůze: pravidelná, venku a od 30 minut nahoru. Zdatnější mohou (a jistě budou) běhat. Můžete s sebou přibalit – a použít popruhy TRX (a jejich imitace) a procvičit si i horní partie těla. Nebo nordic-walking. Vždyť sezóna běžek je (doufejme) za dveřmi. 😉

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *