Krevní tlak a TČM (2.část)

Zkusme si převést pojmy TČM do západní mluvy. Kořenem špatného krevního tlaku (dále jen TK) je tedy vyčerpání, vedoucí k úbytku energie a následnému oslabení krve. Dále to jsou emoce, špatný dech a nakonec vyčerpání ledvin. Jak z této situace ven? Připomínám, že: „Jídlem se dá trochu pomoci, ale hodně zkazit“.

Odpočinek by měl být adekvátní k aktivitám. Po 7 – 9 hodinovém spánku bychom se měli cítit odpočatí a mít energii a chuť do života. Nemůžeme-li z nějakých příčin dostatečně spát, musíme to nahradit. Budeme totiž náchylnější na emoční změny a stres. Ten způsobuje povrchní dech a zvýšenou potřebu energie a živin – hlavně bílkovin a také vitamínů a minerálů. Stresové hormony nevyrobíme jen tak z ničeho, základem jsou aminokyseliny. Udává se, že středně silný stres, trvající běžnou pracovní dobu zvedne nároky na bílkoviny asi o 50 g u 70 kg vážícího člověka. V případě, že nejíme živočišné produkty, je třeba 50 g vynásobit koeficientem 1,5. Není to málo, navíc roste potřeba vody, vápníku a také elektrolytů. Zejména pak draslíku.

Draslík má mnoho funkcí. Podle TČM zpevňuje slezinu (zlepšuje trávení) a odvádí vlhkost (otoky). Tato draslíková pumpa tlačí nepotřebné látky z buněk do vnějšího prostředí a tak umožňuje druhé pumpě (řízené sodíkem) pumpovat živiny a kyslík do buněk. Pokud draslík chybí a sodíku je (i relativně) nadbytek, dochází k otoku srdečního svalu. Jako byste chtěli ohnout paži oblečenou v tlustém a vlhkém svetru. Stojí to námahu, stah je malý a musí se zrychlit srdeční činnost. Rychlý pulz v klidu je prvním varováním, že je něco v nepořádku. Draslík navíc podporuje močení, snižuje pocení a na psychické úrovni uklidňuje. Nejvíce je ho ve slupkách ovoce, zeleniny i obilí. Také kůra a listy jsou bohaté na draslík. Dříve byla běžně k dostání Dietní sůl. Tu si můžete objednat v některé lékárně. Nebo si koupit chlorid draselný (KCl) a smíchat jej s běžnou solí v poměru 1:1. Pozor však, užíváte-li diuretika a některé druhy syntetických léků! Draslík také eliminuje vlhkou horkost – tu si představte třeba jako aterosklerotické pláty např. v cévách.

Tyto pláty mají za úkol zalepit ztenčené, nepružné cévy, aby se zabránilo krvácení. Zde pomůže cholin (vit. B11), který je i v lecitinu. Tento emulgátor, používaný v potravinářství lze koupit i v prášku. Funkční dávka začíná na 5 g denně, ideálně 7 g. Nejlepší bude asi slunečnicový. Lze jej použít i na výrobu zmrzlin, nebo krémů – spojuje tuky a vodu. Ze začátku může hladina cholesterolu v krvi vzrůst, posléze se však sníží. Navíc lecitin pomáhá regenerovat játra a mozek. Je důležitý zvláště pro ty, co nejí živočišné produkty.

Pro opravu cév je potřeba kolagen. Je několik typů kolagenu, společným jmenovatelem je však vitamín C. Bez něj a také bez síry nevyrobíme kolagen. Vitamín C je v plně zralém a čerstvém ovoci a zelenině. Tepelná úprava jej ničí a skladováním se jeho obsah snižuje. Protože není často v silách zajistit jeho příjem ze stravy, doplněk stravy přijde vhod. Nejlépe kombinace kyseliny askorbové s bioflavonoidy, které chrání stěny cév před poškozením. Síru zajistí siličnaté plodiny: česnek, cibule, pórek aj. Pokud vás nadýmají, můžete použít MSM (methyl-sulfonyl-metan), nedílnou složku kloubních přípravků. Také křemík, dávající pevnost a pružnost je pro cévy a zvláště ledviny důležitý. Zelenina – zejména pak stonky je cenným zdrojem, vývar a výluh z přesličky je přímo křemíkovou bombou.

Je mnoho dalších živin, které mají vliv na cévy, srdce a TK. Např. vitamín E, B5, coenzym Q10 a další. Bez výše uvedených živin je jejich účinek často neznatelný. Pro mnoho „tlakařů“ je problémem zvýšit nedostatečný pitný režim, natož tak si upravit jídelníček. Zkoušet různé byliny a zaručené praparáty je často vyhazování peněz, nebo hazardování, polykáte-li hrsti „léků“. Strava je základ. Rozumný pohyb a dýchání jsou důležité. Je všeobecně známé, že jídla přílišně tepelně upravená, nebo konzervovaná nejsou vhodná. Také nadbytek tuků, cukru a kuchyňské soli. Jídelníček je třeba upravit vzhledem k ročním obdobím, konstituci jedince a jeho nárokům. A brát v potaz další proměnné, provázející špatný TK. Všechna uvedená doporučení jsou všeobecně platná, při komplikacích je vždy třeba osobní přístup.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *