Neplodnost a TČM (2.část)

Jaké jsou ideální předpoklady pro početí? Věk do 30 let, zdraví rodiče a dobrý aktuální zdravotní stav. Ne vyčerpaný, nebo jinak oslabený budoucí rodič. I proto se hodně dětí podaří počít na, nebo po dovolené. Ideálně u moře. Vždy je to tedy několik aspektů, a pokud nesplňujeme jeden z nich, můžeme šance zvýšit podporou ostatních.

Psychický stav rodičů, zvláště matky je dalším aktérem. Počít dítě je věc přirozená. Jakýkoliv tlak je špatný. Ať už okolí – lékaři, příbuzní, známí, nebo tlak budoucí matky a otce na sebe. Ne náhodou se nedoporučuje nakupovat potřeby pro dítě před jeho početím a v prvním trimestru. Pozitivní těhotenský test ještě není důvodem se o radostnou novinu podělit s ostatními. Murphyho zákony také platí. Podívejme se na vše pohledem TČM.

Není důležité, jak staří jste, ale jak se cítíte. Tzv. metabolický věk ukazuje skutečný věk (dynamiku) člověka. Ten se může velmi lišit od kalendářního a dá se zjistit pomocí bioimpedančního přístroje – přístroje, měřícího poměry tkání v těle, obsah vody a hustotu kostí. I ve čtyřiceti může být váš metabolický věk 20 let. A naopak. Tento aspekt ovlivňuje příjem a výdej energie, výživa a regenerace – odpočinek a spánek. Dynamické střídání protipólů Jin – Jang. Dobrá rada: „Když se nevyspíte, jezte“. Malé porce vícekrát denně. Deficitem spánku vyčerpaný organismus je méně stresovaný. Pro budoucí maminky to platí dvojnásob. Silná a vyrovnaná imunita je dobrým ukazatelem zdraví – hospodaření s energií.

Psychický stav ovlivňuje vaše emoce. Ty mají přímý vliv na odpovídající orgány. Podle TČM je-li jich příliš, nebo jsou mimořádně silné, oslabují až zraňují. Nadměrné přemýšlení (přemítání, zádumčivost), oslabuje slezinu a bere svalovou sílu. Smutek (lítost) krade Qi, chybí energie. Strach způsobuje pokles. Jako když nesete břemeno těžší, než zvládnete a raději ho pustíte. Psychická nepohoda a tlak způsobují tzv. stísnění Qi jater. Pro veškerou Qi obíhající v těle to znamená nerovnováhu. Někde začne přebývat (hromadit se), jinde zase chybět. Zejména v prvním trimestru pak žena může zažívat různé nepohody. Stejně tak i dítě. Je třeba se z nového stavu těšit, užívat si ho, ale neupínat se k němu.

Pravidelný pohyb – fyzický výdej energie podporuje váš výkon. Zapojíte více tělo a vypnete mysl, aby v noci byl váš spánek hluboký a regenerující. Pokud je však pravidelná fyzická aktivita posunutá do pozdních hodin, je VŽDY třeba se před spaním najíst! Kolik? Podle toho, co po večeři zamýšlíte dělat a kdy chcete jít spát. V noci není dobré hladovět. Vhodné fyzické aktivity jsou procházky, nordic walking, jóga, lehké posilování (kruhový trénink) a všechny jiné, kde nedochází k přílišnému upocení, nebo nárazům, které se přenáší do pánve. Pokud pravidelně a rádi plavete, určitě v tom pokračujte.

Výživa musí zohledňovat kromě kalorií především bílkoviny a tuky. Příjem bílkovin je vyšší, jako např. u kondičního sportovce. I když žena nejí živočišné produkty a přesto na ně dostane chuť, měla by jí vyhovět. Tuky i živočišné, nejen rostlinné oleje. Vyšší příjem omega-3 může kromě rybího oleje zastat olej pupálkový, nebo lněný. Máslo a mléčný tuk všeobecně dávají dobrý zdroj energie. Pamatujte si, že čím jednostrannější je strava, tím více je třeba si hlídat, aby nic nechybělo. Nelze nezmínit vitamín D. V zimě v dávce 50 mcg (2 000 IU). Jód nám v zimě též schází a množství 150 mcg zaručí, aby štítná žláza fungovala správně. Pitný režim se též navyšuje, ukazatelem je světle žlutá barva moči a frekvence močení (cca 8-10x denně). O doplňcích stravy se tvrdí, že mohou způsobovat velké dítě. Je to samozřejmě nesmysl. Velké dítě je následkem poruchy metabolismu (např. diabetes), kterou často deficit některé z mikroživin způsobuje. V případě zinku se mohou objevit nevolnosti z různých pachů a vůní. Zvláštní chutě ženy ukazují, co doplnit. Hořká = hořčík, trpká = draslík, kyselá = vitamín C atd. Po třicítce klesá produkce coenzymu Q10. Nejvíce ho potřebují: srdce, mozek a játra. Ideální je, pokud žena v prvním trimestru nezvrací a nehubne!

Není dobré experimentovat, na to máme nutriční terapeuty, nebo terapeuty TČM. Základem je posouzení stavu a rozbor jídelníčku.  V posledním díle si shrneme podstatné věci a vysvětlíme si případné další komplikace, které se mohou vyskytnout.

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *