Chudokrevnost není jen o železe

Chudokrevnost neboli anémie je situace, kdy poklesne počet červených krvinek a množství hemoglobinu v krevním oběhu pod normální hranici. Potvrzuje to rozbor krve – biochemická analýza. V TČM říkáme spíše „prázdnota krve“. Ne, že by jí bylo méně, jen není dostatečně „výživná“. Potvrzuje to soubor příznaků (symptomů), které tvoří „obraz nemoci“. Základem léčby je vždy strava, v případě TČM ji ještě podpoříme bylinnou léčbu, nebo akupunkturou. Jedním ze způsobů, jak se dá rychle a účinně pomoci, je dodávání látek, které jsou pro krvetvorbu třeba. Každého jistě první napadne železo. Nejen o tomto stopovém prvku bude zbytek úvahy. Stejně, jako si Pepek námořník myslel, že mu ze špenátu plného železa narostou svaly (víme, že chyba se stala v desetinné čárce), tak i v tomto případě není zpravidla tím chybějícím článkem železo.

V našem organismu se železo zpravidla nachází ve formě organické – hemové železo, v menším množství ve formě anorganické – nehemové železo. Hemové železo nelezneme v krvi jako hemoglobin, ve svalech jako myoglobin. Červená krvinka má poměrně krátký život – asi 120 dní. Až doslouží, železo, které obsahuje, je recyklováno. Člověk, který přijímá ve stravě několikrát týdně maso (zejména červené) a má dostatečný příjem energie, denní ztráty nahradí. Jde o malá množství. Asi 1 mg u mužů a 2 mg u žen. Většinu použitého (starého 🙂 ) železa totiž recyklujeme. A tady většinou začíná problém. Tím problémem je delší nedostatek. Energie, přijaté potravou, zvláště bílkovin a také nutričních látek, které jsou potřebné pro další procesy a reakce, na jejichž konci stojí nová, mladá a svěží červená krvinka. Těmi nejčastějšími jsou:

Nedostatek vitamínu E a C: Tyto dva nejznámější antioxidanty jsou důležité pro ochranu železa a jeho další využití. Bez nich železo zůstává v těle a může působit toxicky. Bohužel se často nachází v odstraněných nádorech – i rakovina jej využívá pro tvorbu DNA a vlastní krevní oběh. Riziko je větší, pokud používáte antiperspiranty s hliníkem. Hliník dokáže vyhodit železo z transferinu, který snižuje toxicitu železa a slouží k jeho transportu na místo potřeby. Vitamín E navíc snižuje tělesnou potřebu kyslíku. Vit. C je důležitý pro stovky biochemických dějů a navíc přispívá k ochraně bílkovin. Podle TČM vit. E vyživuje krev, doplňuje Yang a posiluje šlachy a kosti. Vit. C zase pročišťuje horkost (hlavně ze srdce), zastavuje krvácení, rozpouští toxiny a utišuje ducha.

Nedostatek vitamínů skupiny B: zejména B6, B9 a B12: Vit. B6 dokáže zvýšit  množství hemoglobinu během pár dnů i na dvojnásobek hodnoty. Přijímáme-li ho spolu s hořčíkem, je efekt ještě výraznější a rychlejší. Podle TČM „zprůchodňuje játra“ a napravuje Qi, pročišťuje horkost a uvolňuje stísněnost. Vit. B9 (kyselina listová) a vit. B12 se vzájemně kompenzují a jsou bezpodmínečně nutné pro krvetvorbu. Bohužel, příliš vysoké dávky vit. B9 mohou vyvolat deficit vit. B12. Tento stav nastává často u lidí, kteří nepřijímají žádné živočišné produkty, nebo v těhotenství, pokud žena bere pouze kyselinu listovou. Podle TČM kyselina listová vyživuje krev a harmonizuje játra, utišuje ducha a plod. Vit. B12 zase doplňuje Qi a vyživuje krev a zastavuje krvácení. Nicméně, je potřeba brát celý B-komplex pro zajištění správného využití živin z potravy!

Nedostatek kyseliny chlorovodíkové v žaludku: Tato kyselina pomáhá „rozpustit“ železo přijímané potravou, které je pak vstřebáno. Pro její dostatečnou produkci jsou potřeba právě vitamíny skupiny B, zejména B1, B2, B3, B5 a B11 (cholin). Problémy se žaludkem – nejen kyselost a pálení žáhy, jsou jasným signálem, že je něco v nepořádku. Pomáhá i červená řepa (betain), sójová omáčka, kvalitní ocet, olivy… a správné dýchání. Bohužel i stres dokáže snížit produkci této – pro nás životně důležité kyseliny.

Nedostatek hořčíku: Ten je třeba přijímat společně s vápníkem (dvojnásobným množstvím) a vstřebává se v kyselém prostředí. Nejlépe jej doplní Kal-Mag, kde je přítomen vit. C jako okyselující složka. Dalšími deficitními prvky mohou být i měď a kobalt.

Chudokrevnost z nedostatku železa: V případě, že vše výše zmíněné ošetříte a efekt nenastane, můžete začít podávat železo. Nejlepším zdrojem jsou játra (i sušená). Železo ze živočišných zdrojů je více využitelné, než to z rostlinných zdrojů. Vegetariáni, vegani a další, kteří nejí živočišné produkty by si měli hlídat také přísun rostlinných bílkovin, kterých by mělo být na 1 kg hmotnosti přibližně 1,5 x více, než živočišných. Nedostatek železa může nastat při rychlém svalovém růstu, v důsledku nárůstu myoglobinu ve svalech. I zde je třeba zvýšit příjem energie, bílkovin a všech již zmíněných živin.

Je logické, že náš organismus reaguje jak na množství a složení stravy, tak i na výdej energie. Psychická zátěž by měla být kompenzována fyzickou. Pokud je jedinou aktivitou po půldenním sezení v kanceláři procházka po supermarketu, vaření a úklid, sníží se úroveň bazálního metabolismu na hodnotu, která odpovídá jeho potřebě. Jinými slovy. Pokud chcete celkově posílit a tím i povzbudit krvetvorbu, pamatujte si: „VÝDEJ PODMIŇUJE PŘÍJEM“. Výdej má být rozumný, aby vás zase příliš nevyčerpal. Takto se zvýší potřeba a schopnost organismu přijmout a zpracovat dodané živiny. Často jsou to naše chutě, které upozorňují na potřebu té které živiny. Vždy je lepší, poradit se s povolaným člověkem, který dokáže zhodnotit stav a navrhnout další postup. Experimentovat na vlastní triko s doplňky výživy, bez znalostí dávkování a svého zdravotního stavu nedoporučuji.

Jak je vidět, je mnoho faktorů, které mohou ovlivnit krvetvorbu. A ještě více, které ji mohou zhoršit. Typicky jsou to průmyslově zpracovaná, upravená jídla, dále alkohol, drogy, některé léky a antikoncepce. A také nedostatek odpočinku, zejména spánku – obnova krve probíhá nejvíce v noci, když spíme. Tyto faktory zvyšují nároky na všechny zmíněné živiny. Pokud zvýšené potřebě nevyhovíme, dostaneme se časem do již zmíněného stavu „prázdnoty krve“. Její projevy jsou rozmanité – od únavy, bledosti, krátkého dechu, přes alergie, slabou nebo zastavenou menstruaci, neplodnost, poruchy spánku atd. Proto pozor, když narazíte na články typu: PADAJÍ VÁM VLASY, JSTE BLEDÁ A ČASTO UNAVENÁ? CHYBÍ VÁM ŽELEZO! Dříve, než sáhnete po přípravku se železem, zkuste raději po konzultaci se zkušeným terapeutem výše zmíněné. Ušetříte si nepříjemné zdravotní komplikace, spojené s jeho podáváním a neztratíte zbytečně čas, který Vaše tělo mohlo zatím využít k nápravě – podpoře krvetvorby.

__________________________

V článku jsou použity zkušenosti z vlastní praxe. Informace zde uvedené nenahrazují předepsanou lékařskou péči. V případě vážnějších onemocnění doporučuji konzultaci s vašim lékařem, zvláště, pokud užíváte dlouhodobě léky. Za použití informací bez správné diagnostiky nenesu odpovědnost!

Zdroje:

Adelle Davis – Uzdravme se

Jiří Janča – Co nám chybí

Bob Flaws – TAO zdravého stravování

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *